Besatt – Supreme and True at Night – recenzja

Cmentarze, żałoba i doom metal Besatt jest jednym z tych polskich zespołów, które zdobyły ogromne uznanie i szacunek fanów na świecie. Może nie zrobili kariery jak chociażby Behemoth, jednak będąc wiernym swoim założeniom i wzorcom od samego początku niosą dla swoich fanów mroczny kaganek black metalu. Dlatego cieszy fakt, że

Więcej »

Grieving – „Songs For The Weary”-recenzja

Cmentarze, żałoba i doom metal Od lat jestem pełen podziwu dla tego, co muzycznie się wyrabia na pograniczu śląsko-zagłębiowskim. Za sprawą bardzo zdolnych muzyków powstały tam takie zespoły jak: Furia, Thaw, J.D. Overdrive, Gruzja czy ARRM, które zdobyły duże uznanie w naszym kraju i nie tylko. Dodatkowym smaczkiem jest to,

Więcej »

Black Tundra – „Daylight Dark” – recenzja

Ciężko, hipnotycznie, kosmicznie. Dobra muzyka powinna zaskakiwać od samego początku, jak nieoczekiwany prezent, który spełnia nasze oczekiwania w stu procentach. Jeśli za pierwszym razem między artystą a słuchaczem wytworzy się swoista więź, to obie strony są na wygranej pozycji. Tak było ze mną i drugim albumem grupy Black Tundra „Daylight

Więcej »

ROSK – „remnants”

Rozpacz na dwa głosy ROSK to warszawska formacja, która powstała w 2014 roku. Jej muzycy zamiast imion czy pseudonimów używają inicjałów, zakładam, że dla podkreślenia wagi muzyki, jaką tworzą. A tą potrafią naprawdę zaskoczyć. Swoim debiutem, wydaną w 2017 roku płytą „Miasma”, zdobyli ogromne uznanie zarówno publiczności, jak i dziennikarzy

Więcej »

Nuclear Vomit – „Bitches, Drugs and Broken Dreams” – recenzja

Gdzie grindcore grają, tam świnie kwiczą. Im jestem starszy, tym więcej rzeczy w muzyce przestaje mnie dziwić. Ludzie zdolni są ubrać w dźwięki dosłownie wszystko z lepszym lub gorszym skutkiem. Tym razem nie zdziwiła mnie najnowsza propozycja śląskiej formacji Nuclear Vomit specjalizującej się w gatunku death/grindcore. Oto parę słów o

Więcej »

Impurity/Sabbat „Rage and Horrors” – recenzja

Diabeł zdaje się patrzeć na ciebie non stop Split ten ukazał się w 2019 roku. Do mnie dotarł za sprawą Mara Prod., która wydała go w wersji digi. Tak, wiem, dla niektórych to koszmar. Ja jednak właśnie dzięki wydawnictwom Mary w pełni przekonałem się do tego typu bookletów. Split otwiera

Więcej »

Nocturnal Breed – „The whiskey tapes Poland”- recenzja

Garść coverów przepita łychą Ostatnio Mara Prod. zabrała mnie na wschód Europy. To była bardzo udana podróż. Ulvdalir i The Initiation zaprezentowały na swoich wydawnictwach własne wersje, podejście do grania black metalu. Dodam tylko dla przypomnienia, że bardzo dobre wersje. Tym razem przenosimy się do Norwegii. Kraj ten wypluł i

Więcej »

Red Scalp – „The Great Chase InThe Sky”- recenzja

Ścigając Indian w kosmosie… Ziemia wielkopolska obfituje w projekty muzyczne i w takim zalewie brzmień z reguły ciężko wybić się poza lokalny światek. Udało się to jednak kosmicznym Indianom z Pleszewa, powstałej w 2012 roku pod światłym przewodnictwem Jędrka Wawrzyniaka grupie Red Scalp. Styl muzyczny zespołu, osadzony w klimatach stoner

Więcej »

Fear Factory – „Aggression Continuum” – recenzja

Klasyka Industrialnego metalu powraca Jeśli miałbym wskazać jeden zespół wśród tylu ulubionych, który jest jednak absolutnym numerem uno i generalnie najważniejszy w moim życiu, to bez wahania wskażę Fear Factory. Bo trzeba Wam wiedzieć, moi drodzy, że to właśnie od FF zacząłem swoją przygodę z szeroko pojętą muzyką ekstremalną. To

Więcej »

Crowgod – „Graveyard Planet” – recenzja

Wdychając krucze pióra Jak Naczelny mówi mi, że ma coś zacnego dla mnie, to moim bezwarunkowym odruchem jest strach, z czym zaś ten koleś mi wyskoczył. Nie jest tajemnicą, że Nasze gusta, delikatnie to ujmując, nie są ze sobą zbieżne. Tym samym z takim bagażem emocji, z lękiem i niepokojem,

Więcej »

Them Pulp Criminals – Lucifer is Love

Siedząc na amerykańskich ulicach po zmroku, czując czyjś oddech na karku. Them Pulp Criminals to – jak sami trafnie mówią –ponurzy gentlemani. Klimat Noir wymieszany z Folkiem daje wrażenie przesiadywania na ponurej spelunie w Ameryce na przełomie lat 40 i 50tych przy szklance whisky. Muzyka wprowadza w niepewność, przytłoczenie i

Więcej »

J.D. Overdrive – „Funeral Celebration”– recenzja

Pożegnanie z pierdolnięciem. Bicie dzwonów jest zawsze zwiastunem jakiegoś wydarzenia. Albo ostrzega, albo alarmuje, albo przywołuje. Czasem również można się zastanawiać, nawiązując do klasyka, „Komu bije dzwon”. Tym razem padło na katowicki J.D. Overdrive i jego piątą (oraz jednocześnie ostatnią) płytę „Funeral Celebration”. Osobiście śledzę karierę J.D. Overdrive od niemal

Więcej »

Mepharis – „Eternal Night” – recenzja

Subtelny ciężar nocy Różnorodność w muzyce zawsze jest w cenie. Kiedy zmieszane ze sobą barwy dźwięku tworzą spójną całość, muzyka staje się epickim obrazem, jaki oglądamy wewnątrz siebie. Tak jest w przypadku poniższej recenzji drugiego pełnoprawnego albumu wielkopolskiej grupy Mepharis o wielowymiarowym tytule „Eternal Night”. Opisując najnowszy krążek kwartetu, chciałbym

Więcej »

Coria „Kwestia czasu” – recenzja

Pop rock, ale z przekazem Coria to zespół, który w 2013 roku powstał z inicjatywy muzyków grających wcześniej w rockowej grupie Symetria (Konrad Konopka – bas, Wojtek Mrówka -gitara, Dominik Stypa – gitar, Damian Bonczek – perkusja) oraz wokalisty, którego mogliśmy usłyszeć w talent shows X-Factor i Must Be The

Więcej »

The Initation „Misantropic Litany”- recenzja

Black Metalowa kawaleria z St. Petersburga Pozostajemy dalej na Wschodzie. Tym razem przenosimy się do St. Petersburga, skąd zło rozsiewać zaczął The Initation. Album „Misantropic Litany” ukazał się w październiku zeszłego roku. Dopiero teraz trafił w moje łapska i jestem ponownie mile zaskoczony i zadowolony. Oczywiście znowu mamy wydanie digipack,

Więcej »

Ulvdalir „Cold Breath of Apocalypse” – recenzja

Rosyjska Apokalipsa Eksploracji rosyjskiego black metalu w wykonaniu Mara Prod. ciąg dalszy. Tym razem moje uszy zaatakował pochodzący z Moskwy Ulvdalir. Mara postawiła na reedycję albumu, który pierwotnie ukazał się w 2011 roku. To kolejny zespól, o którego istnieniu nie miałem pojęcia. Ciekawe ile ich jeszcze jest? Właśnie dla takich

Więcej »

Chaos over Cosmos – „The Silver Lining Between the Stars”

Ponoć nikt nie usłyszy twojego krzyku w kosmosie – a jednak Chaos over Cosmos uderza nas kolejnym wydawnictwem, na którym w roli wokalisty występuje KC Lyon, wchodzący buty poprzedniego wokalisty – Joshuy Ratcliffa. Na gitarze – niezmiennie od czasów pierwszego wydawnictwa – nasz rodak, Rafał Bowman. „The Silver Lining Between

Więcej »

Dargor – „Descent Into Chaos” – recenzja

Melodia Otchłani. Polacy mają dryg do black metalu. Co raz więcej zespołów zyskuje uznanie na scenie międzynarodowej, a podziemie radzi sobie równie dobrze na swoich własnych warunkach. Od niedawna do szeregu niezależnej, blackmetalowej braci dołączył również podkarpacki Dargor, prezentując światu swoją nową epkę „Descent Into Chaos”. Materiał zawarty na albumie

Więcej »

Weljar EP – Recenzja

Skromność i prostota, dźwiękiem emocje wyrażone, słowiańska siła, krwi zew od zapomnienia ocalone… Weljar to nowy, ambitny projekt muzyczny, powstały z zamiłowania do naszej rodzimej kultury i tradycji. Inspirowani wierzeniami Słowian, targani tęsknotą za Naturą, jej bliskością i energią artyści zebrali się, by wyrazić to, co w duszy tkwi, w

Więcej »

Säcrificer – „The First Offering”-recenzja

Jazda w starym stylu! Tyle się trąbi o powrocie do korzeni, retro graniu i tym całym byciu „wintydż”. A tak naprawdę mnóstwo członków grup uważających się za grające w duchu gigantów poprzedniego wieku nie ma nawet pojęcia, jak dobrze rozkręcić wzmacniacz, zgrać się z pozostałymi muzykami czy w ogóle podzielić

Więcej »

Hellfire „Lobotomized by holy crucifix” – recenzja

Mrocze uderzenie zza wschodniej granicy Mara obrała kierunek wschodni w poszukiwaniu nowych wydawnictw. Coraz bardziej mi się to podoba, bo, wstyd przyznać, ale nie znam za dobrze tej sceny. Tym razem miałem przyjemność wysłuchać pełnowymiarowego debiutanckiego albumu pochodzącego z Ukrainy Hellfire. Zespół ma na swoim koncie epkę „Goat Revenge” wydaną

Więcej »

Antiflesh / Morte – Devilish Union (split cd)

O mroczny panie jakie to dobre Czas jakiś nie pisałem recenzji, co wcale nie jest równoznaczne z tym, że niczego się nie rzucało na ruszt. Nie wchodząc w przyczyny tego stanu rzeczy przejdźmy do konkretów, bo przedmiot niniejszego opracowania zdecydowanie nie zasługuje na jakiekolwiek lanie wody czy też ekwilibrystykę. A

Więcej »

The Initiation – Misanthropic Litany – recenzja

Kiedy w piekle zabrakło iskry Chyba większość z Was zgodzi się ze mną, że nadprodukcja muzyki jest dziś w każdym gatunku. Z jednej strony to dobrze, gdyż granie i tworzenie to świetna sprawa i jedna z lepszych pasji (wiem po sobie), jednak minusem jest to, że lwia część kapel brzmi

Więcej »

Hore – Siostry Wiedźmy – recenzja

To jest (c)Hore! I bardzo dobre! Z zaproponowaną płytą jest często jak z prezentem-niespodzianką. Albo trafi w nasz gust albo sprawdzimy, grzecznie podziękujemy i wciśniemy ją komuś innemu, byle się pozbyć. Płyta, którą dziś chciałbym Wam przedstawić jest zdecydowanie trafionym prezentem. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Przygotujcie się,

Więcej »

Varmia – Bal Lada – recenzja

Z pradawnych czasów, z pradawnych lasów. Polska to piękny kraj pod kątem geograficznym. Mamy rozległe wybrzeże morza bałtyckiego, piękne góry i malownicze lasy i jeziora na Warmii i Mazurach. I właśnie na te ostatnie miejsca chciałbym zwrócić uwagę w dzisiejszym tekście. Pierwotne, tajemnicze, dzikie tereny na których do czasów nowożytnych

Więcej »

Keymakers – „Diamond” recenzja

Diamonds are… screaming Keymakers to projekt rodem z Warszawy, powstały w 2016 roku z inicjatywy Michała Kosatera i Marcina Nowakowskiego. Panowie odpowiedzialni są za gitarę i perkusję. Oprócz nich w składzie występują: Artur Niedziela na wokalu, Adrian Karbownik – gitara, Łukasz Rzadkowski – bass. Ekipa porusza się w klimatach metalcoreowych

Więcej »

Nic Śmiesznego -„Nihil ridiculum” recenzja

DIY/punk hardcore/hardcore punk/punk hardcore/ Dębica Słysząc nazwę zespołu „Nic Śmiesznego”, pojawia się u mnie pierwsze skojarzenie z identycznie brzmiącym tytułem polskiej tragikomedii w reżyserii Marka Koterskiego, której bohaterem jest Adam Miauczyński, niespełniony absolwent łódzkiej filmówki,w rolę którego wcielił się Cezary Pazura. Jednak nie o filmie będę dziś rozwodził się, a

Więcej »

Malacoda – „Crawling Chaos” EP

Pełzający chaos z Kanady Nie samym Brianem Adamsem czy Nicklebackiem Kanada stoi. Mimo iż są to uznani reprezentanci tamtejszej sceny muzycznej, to pośród jej niemainstreamowej części udało mi się na przestrzeni lat wygrzebać wiele perełek. Do takich można zaliczyć założoną w roku 2014 w Oakville, Ontario, kapelę Malacoda. Kanadyjczycy poruszają

Więcej »

Sepulchar Cult „Immurement, Spirits and Graveyard Chants”-recenzja

Debiut prosto z najczarniejszych otchłani Liczba wydawnictw, które się ukazują, jest tak duża, że ciężko to ogarnąć. Nikt nie jest w stanie przez to przebrnąć. Omija mnie pewnie całą masa słabych, średnich i, niestety, też bardzo dobrych płyt. Jak jest z debiutem Sepulchar Cult? Wydawcą jest Putrid Cult, czyli spodziewałem

Więcej »